Kofeina

2014-08-07
KofeinaKofeina to naturalny środek psychoaktywny występujący w liściach, owocach oraz nasionach różnych gatunków roślin - do najpopularniejszych możemy zaliczyć kawę, herbatę, kakao oraz yerba mate. Kofeina stosowana jest bardzo często jako dodatek do wielu produktów w tym napojów energetyzujących oraz leków. Kofeina znana jest również pod innymi nazwami:
  • teina, gdy jej źródłem jest herbata

  • guaranina, gdy pochodzi z guarany

  • matenina, gdy jej źródłem jest yerba mate

Mówiąc o kofeinie warto wspomnieć o fakcie, iż jej regularne przyjmowanie przez dłuższy czas prowadzi do pewnej tolerancji naszego organizmu, przez co z czasem zaczyna ona nieco słabiej działać na nasz organizm. 
   
Najbardziej znanymi źródłami kofeiny są kawa, herbata, yerba mate oraz w mniejszym stopniu kakao. Z kofeiną głównie kojarzy nam się kawa, jednak to nie ona ma w sobie najwięcej tej substancji - zdecydowanie więcej kofeiny mają tabletki odchudzające oraz leki. 
Trzeba jednak przyznać, że kawa to najważniejsze źródło kofeiny na świecie, jej zawartość zmienia się w zależności od gatunku i odmiany ziaren kawowca oraz od sposobu zaparzenia kawy

Ile kofeiny ma kawa?

Kawa kawie nie równa i nie chodzi tylko o gatunek czy odmianę, ale o sam sposób parzenia kawy, ponieważ stopień zmielenia ziaren, temperatura wody oraz czas ekstrakcji wpływają na ilość wydobytej z ziaren kofeiny. Bardzo często spotkać się można z błędnym przekonaniem iż espresso ma bardzo dużą ilość kofeiny. Dla porównania filiżanka espresso (około 25 ml) to zaledwie około 27 mg kofeiny, a puszka coca-coli to około 40 mg. 
   
Kofeina zaliczana jest do środków stymulujących, ponieważ działa pobudzająco na nasz ośrodkowy układ nerwowy, polepsza nastrój i koncentrację, usuwa zmęczenie, ale niestety także źle wpływa na naszą pamięć długotrwałą oraz zwiększa uczucie lęku i niepokoju. 
  

Bezpieczna dawka kofeiny to 600 mg na dobę

Przedawkowanie kofeiny niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje - silne pobudzenie psychoruchowe, nudności, wymioty i ogólne osłabienie organizmu. W niektórych przypadkach mogą wystąpić drgawki i porażenie ośrodka oddechowego, dawka śmiertelna kofeiny dla zdrowego, dorosłego człowieka to 10 gram. 

Infografika o spożyciu kawy

 


 

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2014

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel